Meliora Hic Sequamur's 1981 Football



Seramai 7 guru bertugas dalam Football of the Malacca High School sepanjang tahun 1981. Sejak bulan Januari, pasukan Bawah 15 Tahun dan Bawah 18 Tahun telah mengadakan latihan dua kali seminggu. Latihan-latihan ini, adalah ditumpukan kepada pembinaan stamina, kemahiran mengawal dan mengumpan bola dan taktik-taktik permainan yang lain.

Walaupun harapan bagi pasukan Bawah 18 Tahun untuk merampas kejuaran MSS Melaka amat tinggi, namun pasukan tersebut telah gagal di peringkat awal lagi sungguhpun ia telah mencapai rekod tidak pernah kalah. Kegagalan ini bukanlah diakibatkan oleh kelemahan para pemain tetapi adalah disebabkan oleh keadaan-keadaan yang tidak dapat dielakkan. Namun begitu, pasukan sekolah kita tidak dapat ditewaskan oleh juara MSS Melaka tahun ini (ACS)  walaupun perlawanan ini telah diadakan di padang ACS. Seramai tiga orang pemain dari sekolah kita telah dipilih untuk mewakili negeri Melaka ke Pertandingan Bolasepak MSS Malaysia. Pemain-pemain yang berkenaan ialah Hasnul, Hashim dan Lim.

Pasukan Bawah 15 Tahun kita hanya berjaya hingga ke peringkat suku akhir. Setelah muncul sebagai naib-johan dalam kumpulan 'A' pasukan tersebut telah ditewaskan oleh Sekolah Datuk Abdul Rahman Yaakub dengan keputusan muktamad 1 - 2.

Pasukan Bawah 13 telah mula berlatih sejak awal penggal kedua ini sebagai persiapan untuk menghadapi pertandingan M.S.S.M pada penggal ketiga nanti.

Beberapa pemain handalan sekolah telah mengharumkan nama sekolah apabila mereka dipilih untuk mewakili negeri dan juga negara. Pemain-pemain tersebut ialah Hashim, Hasnul dan Yong.

Comments

Popular Posts