Bukan hanya sekadar kelulusan dan pengetahuan
Ko-Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
(KBSM) adalah satu lagi pendekatan baru yang akan dilaksanakan untuk bidang
pendidikan di Malaysia. KBSM digubal dan dirancangkan dengan satu matlamat
besar iaitu menjamin dan mempertingkatkan lagi mutu system pendidikan Negara
supaya bersesuaian dengan kehendak zaman.
Hal ini jelas bila kita teliti falsafah
Pendidikan Negara yang berbunyi, “Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan kea rah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insane yang harmonis dan seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan dan
berakhlak mulia, bertanggung-jawab serta berkeupayaan mencapai kesejahteraan
diri serta member sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
Negara.”
Kurikulum Lama Sekolah Menengah (KLSM)
dirasakan kurang member penekanan kepada pendidikan nilai murni yang unggul dan
kemahiran yang membolehkan pelajar menjadi individu dan warganegara yang
bersemangat patriotic serta berakhlak mulia.
Penumpuan yang lebih kepada pengetahuan
ilmu dan persediaan untuk pelajaran tinggi serta lulus periksa menyebabkan
aspek perkembangan watak dan syaksiah pelajar diabaikan. Kesannya muncul
beberapa kecacatan dan kepincangan di kalangan generasi sekarang yang lahir
daripada kurikulum pendidikan yang tidak sempurna.
Satu fenomena yang agak jelas terbit
daripada kurikulum pendidikan dalam KLSM ialah wujudnya satu golongan insane
yang berilmu tetapi tidak beramal dengan ilmu yang diperolehinya. Sedangkan
pernah dikatakan orang bahawa ilmu tanpa amal ibadat sebatang pohon yang hijau
rimbun tetapi tidak berbuah. Kesannya timbul berbagai-bagai kepincangan dalam
aspek sosioekonomi negara dewasa ini.
Pelbagai kejadian dan peristiwa buruk dalam
aspek social muncul dalam masyarakat kita hari ini. Dari sebesar-besar jenayah
hinggalah sekeci-kecil perbuatan yang menggangu ketenteraman awam kian
meningkat. Semuanya menandakan keruntuhan akhlak dan kerendahan sahsiah.
Siapakan yang melakukan semua ini ? Apakah
mereka yang melakukan perbuatan keji ini tidak mendapat pendidikan yang
sempurna ketika di sekolah ? Jawapannya mudah, ini kerana ilmu dan amal tidak
bersatu dalam diri mereka.
Jika kita renung dan telita, suasana social
dalam masyarakat dan keadaan disiplin di sekolah, jelas kepada kita bahawa
pendidikan belum benar-benar wujud dalam masyarakat kita.
Sistem Pendidikan Berjaya melahirkan ramai
cendekiawan dan pakar dalam pelbagai bidang tertentu. Namun begitu kita masih
tidak puas hati dengan para cendekiawan dan pakar sekarang. Mengapa ? Ini
kerana kebanyakan mereka tidak mengamalkan ilmu yang mereka perolehi dengan
sempuran.
Dalam pelbagai bidang kehidupan baik
politik, ekonomi dan social bermacam-macam gejala buruk ditimbulkan oleh
cendekiawan dan bijak pandai. Berbanggakah kita jika mempunyai tokoh politik
yang berkarisme, pintar dan berkaliber tetapi hidupnya sentiasa bergelumang
dengan perbuatan maksiat dan rasuah ? Serta sanggup kita menyanjung pemimpin
masyarakat yang dikatakan membela rakyat tetapi menjual maruah tanahair sendiri
kepada Negara dan bangsa lain ?
Apakah nasib rakyat dan maruah negara ini
jika dipenuhi oleh golongan cerdik pandai seperti mereka ? Mereka mempunyai
ilmu tetapi tidak berakhlak. Mereka mempunyai pengetahuan dan pandai bercakap
tetapi tidak mengamalkannya. Mereka hidup dan mendapat nikmat dalam sesebuah
Negara tetapi tidak ada semangat sayangkan Negara dan lebih suka bertindak
mengikut kehendak hati dan perasaan sendiri.
Persoalan sekarang ialah dapatkah kita membaiki
fenomena ini ? Jawapannya ialah melalui system pendidikan yang sempurna dan
lengkap iaitu KBSM. Ini akan dapat membentuk keperbadian rakyat pada masa
hadapan. Ini kerana setiap individu akan menjalani zaman persekolahan di
peringkat kanak-kanak dan remaja. Di peringkat inilah system pendidikan dapat
mencorakkan individu untuk menjadi warganegara yang baik.
Filosof Augustine berkata “Kesalahan adalah
sifat manusia tetapi jika mengulangi kesalahan yang sama itu adalah sifat
iblis.”
Almarhum Pak Buya Hamka berkata “Sahabat
itu adalah lambang kemerdekaan di dalam mengatasi masalah diri.”
Mohd. Yazid Abdul
U6A5
Muka surat 115 Optimist Karya Pelajar
Comments
Post a Comment