Masalah pengangguran di kalangan siswazah masa ini
Dewasa ini pengangguran di kalangan
siswazah sungguh hangat diperkatakan dan merupakan satu fenomena baru yang
dialami dan dihadapi oleh negara kita. Isu pengangguran di kalangan siswazah
perlu diambil perhatian oleh semua pihak memandangkan masalah ini tidak akan
berkurangan walupun buat masa sekarang kita masih memerlukan tenaga kerja yang
banyak dalam sector perkilangan atau perindustrian. Institut Penyelidikan
Ekonomi Malaysia menjangkakan bahawa bilangan siswazah yang menganggur akan
meningkat kepada 50,000 orang pada tahun lepas. Angka ini agak besar berbanding
dengan anggaran 36,000 pada tahun 1985. Bilangan penganggur terhormat ini amat
menggerunkan kerana mereka merupaka intelek-intelek yang boleh menimbulkan
masalah besar kepada kerajaan jika tidak diambil perhatian secara serius.
Kerajaan, sector swasta dan masyarakat perlu mengambil tindakan positif untuk
mengatasi masalah ini.
Pengangguran di kalangan siswazah berpunca
daripada berbagai-bagai faktor. Antaranya ialah dari segi faktor ekonomi Negara
terutamanya harga komoditi dan sector swasta memberhentikan pengambilan
kakitangan perkhidmatan awam. Ditambah dengan kemelesetan ekonomi dunia
termasuk Malaysia sendiri mengakibatkan kerajaan dan sector swasta terpaksa
mengurangkan kakitangan demi untuk mengurangkan masalah pembelajaran.
Faktor siswazah sendiri harus diambil kira
kerana boleh dikatakan hamper semua siswazah yang menganggur itu memilih
pekerjaan dan lebih berminat untuk bekerja di sector ‘kolar putih’ daripada
‘kolar biru’ untuk menjaga status mereka. Tambahan pula pemikiran mereka yang
lebih cenderung kepada pekerjaan makan dan berdikari setaraf dengan kelulusan
dan ijazah mereka.
Para siswazah juga mudah berputus asa
awal-awal lagi sebelum mereka mencuba sesuatu usaha dan memberikan
berbagai-bagai alas an seperti tiadanya tahan untuk pertanian, ketiadaan modal
dan sebagainya. Apabila hendak memulakan sesuatu projek, para siswazah
kebanyakannya terus hendak membuat yang besar-besar sahaja disesuaikan dengan
kelulusan mereka.
Tambahan lagi semangat siswazah untuk
berdikari dimatikan oleh pandangan serong masyarakat terhadap siswazah yang
bekerja di sector perladangan dan perniagaan. Pensyarah sendiri tidak berminat
untuk membimbing siswazah di dalam menjayakan projek-projek selepas tamat
pengajian di pusat pengajian tinggi. Malah ada di antara para pensyarah yang
begitu memandang serong kepada rakan mereka yang cuba membantu
siswazah-siswazah tersebut.
Kerajaan hanya mengemukakan satu syor atau
program untuk siswazah yang mengganggur tetapi tidak pula disusuli dengan
tindakan-tindakan praktikal yang membolehkan para siswazah memulakan hidup baru
setelah tamat pengajian. Ini semakin ketara kerana kurangnya daya fikiran daya
kreatif siswazah disebabkan oleh penyaluran pelajar terbaik ke aliran sains
tulin di peringkat sekolah. Dengan tiadanya ilmu kebudayaan dan kemanusian,
siswazah dari aliran sains tulin kurang kreatif dan kurang daya fikiran. Guru
masa ini hanya mengajar sahaja tetapi tidak mendidik seperti guru-guru masa
lampau.
Untuk mengatasi masalah pengangguran di
kalangan siswazah yang semakin ketara lagi maka siswazah sendiri harus meneliti
peluang pekerjaan sekarang sebelum memilih kursus. Siswazah tidak seharusnya
terlalu ghairah memilih pekerjaan harus sanggup memulakan pekerjaan dari
peringkat bawah dahulu. Di samping itu juga siswazah jangan terlalu ghairah
bergantung kepada kerajaan untuk mendapaatkan pekerjaan.
Sikap siswazah sendiri yang menganggap diri
mereka terlalu istimewa di dalam masyarakat di mana satu bidang pekerjaan yang
khusus harus diberi kepada mereka harus dihapuskan. Bagi pihak kerajaan pula,
hendaklah sentiasa menyediakan latihan kemahiran dan juga kursus keusahawanan
untuk melatih siswazah serta member bantuan modal dan tapak perniagaan.
Begitu juga, selepas tamat pengajian,
kerajaan harus menyediakan tindakan susulan untuk para siswazah supaya mereka
tidak berumbang-ambing mencari sokongan dalam setiap projek yang memerlukan
mereka berdikari. Tambahan lagi kerajaan harus mengawasi keadaan ekonomi dan
membuat satu perancangan yang teliti bagi mengatasi masalah pengangguran.
Pihak university harus menunjukkan semangat
ingin membantu para siswazah masing-masing dan memberikan apa jua bantuan dan
galakan jika diperlukan oleh bekas penuntut mereka. Sistem pendidikan sekolah
harus dikaji dan dirombak semula untuk menyediakan para pelajar yang berfikiran
positif.
Oleh itu tidak seharusnya seseorang lepasan
university itu menganggur kerana system pendidikan university telah menyediakan
mereka dengan ilmu pengetahuan yang membolehkan mereka berfikir dan berdikari.
Siswazah harus mempunyai haluan hidup yang positif dan dinamik serta sanggup
mengatur hidup mereka dengan menggunakan ilmu pengetahuan yang telah mereka
miliki. Siswazah tidak seharusnya menyerahkan segalanya kepada kerajaan untuk
memberikan pekerjaan kerana tanggungjawab kerajaan hanya member peluang
pekerjaan bukannya pekerjaan. Siswazah harus berusaha untuk mencari pekerjaan
atau berdikari kerana terdapat orang asing yang berhijrah ke Malaysia masih
boleh menikmati kehidupan yang sempurna dengan ribuan pekerjaan.
Karya Pelajar
Affendy bin Md. Zahari
6AS2
Muka surat 117 Optimist 1989
Comments
Post a Comment